Onlineundervisning inom den högre utbildningen – fördelar och nackdelar

Det högre utbildningsväsendet står inför stora utmaningar inom den närmaste framtiden. Teknologiska innovationer har lett till att det numera finns flera alternativ till inlärning än endast katederundervisning. Detta har lett till att online- och distansutbildningar har fått ett starkt fotfäste i universiteten runtom i världen (Glenn & D’Agostino, 2008). I mitt blogginlägg tänkte jag reflektera lite kring för- och nackdelar med onlineundervisning.

Fördelar
Den (enligt mig) främsta fördelen med onlineundervisningen är nog den enorma flexibilitet som den medför. Onlineutbildningar kräver inte fysisk närvaro, vilket möjliggör att man kan avlägga kurser var man än befinner sig i världen. Med online-kurser kan varje individ avlägga just sådana kurser som man själv vill avlägga. Ett konkret exempel på en tydlig fördel med online-utbildning kan tas från min doktorandtid. Eftersom det förväntas att doktorander inom beteendevetenskap har mycket goda förmågor i statistiska analyser, har mitt mål varit att utveckla mina kunskaper i det statistiska programmeringsspråket R. Tyvärr fanns det inte sådana kurser att avlägga på plats här i Åbo, så jag bestämde mig att lära mig R via en online-utbildning som hittas på hemsidan www.datacamp.com. Jag har nu sammanlagt avlagt 13 stycken kurser och lärt mig mycket och haft oerhört stor nytta av kurserna också inom min egen forskning. Detta tycker jag att är ett exempel på när onlineundervisning fungerar som bäst.

En annan fördel med online-utbildningar är att den är tids- och kostnadseffektiv (Bishop, 2006) vilket medför besparingar från t.ex. lektionsförberedelser och extra resekostnader (Nelson, 2008).

Nackdelar

En potentiell nackdel med onlineundervisning är att den saknar den sociala interaktion som uppstår i traditionell undervisning (Hurt, 2008). Studeranden kan känna sig isolerade och utfrysta på grund av den interaktiva avsaknaden. Online-undervisning ställer också stora krav på individen vad beträffar självdisciplin eftersom ingen talar om vilken tid lektionen hålls och ingen påminner dig om deadlines, tenter etc. Därför tror jag att online-undervisning eventuellt lämpar sig bättre för sådana individer som klarar av att ta ansvar för sina studier och som gillar att studera självständigt.

En annan nackdel med onlineundervisning är att den är beroende av tillgången till Internet.  Detta kan vara ett problem ifall det finns kursdeltagare som har dålig internetuppkoppling eller som i värsta inte har tillgång till Internet över huvudtaget.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis tycker jag att onlineundervisning mestadels är ett positivt tillägg inom universitetsundervisningen. Dock tror jag att vissa kurser (t.ex. kurser som innefattar praktiska övningar) passar mindre bra i online-format medan andra passar bättre (t.ex. programmeringsundervisningen som jag beskrev ovan).

 

Bishop, T. (2006). Research highlights cost effectiveness of online education. The Sloan Consortium. Available Online at: Http://www.Sloan-c.org/publications/books/pdf/ce_summary.Pdf

Glenn, M., & D’Agostino, D. (2008). The future of higher education: How technology will shape learning. New Media Consortium.

Hurt, J. (2008). The advantages and disadvantages of teaching and learning on-line. Delta Kappa Gamma Bulletin, 74(4)

Nelson, J. A. (2008). Advantages of online education. Home Health Care Management & Practice, 20(6), 501-502.

4 thoughts on “Onlineundervisning inom den högre utbildningen – fördelar och nackdelar

  1. Din text är mycket intressant och tar på ett konkret och tydligt sätt upp både för och nackdelarna med onlineundervisning. Du beskriver i texten hur du själv hade stor nytta av onlinekurser för att lära dig R. Detta är en intressant aspekt av onlineundervisning som kanske glöms bort ibland, att det ger en möjlighet att delta i kurser som man annars inte skulle ha möjlighet för. Jag har själv deltagit i onlinekurser från universitet utomlands och har överlag haft en positiv upplevelse. Men å andra sidan saknar jag nog den personliga kontakten och det känns ibland som att jag anstränger sig mindre för online-kurser än vad jag kanske skulle göra i ”vanliga” kurser där man har direktkontakt till läraren istället för att vara anonym. Detta kanske har att göra med det du skriver att onlineundervisning kräver mera självdisciplin av studeranden. Man måste själv vara den som motiverar och ser till att saker och ting blir gjorda inom utsatta tidsramar.

    Like

  2. Du ringar bra in för- och nackdelar i onlineundervisning. Själv tycker jag att avsaknaden av det sociala kan vara ganska bra i vissa kurser, sådana som du bara “vill få undan” och där du inte har engagemanget eller tiden till att ta sociala regler i beaktande. Då är nätkurser väldigt befriande. Och det är ju också skillnad på en Moodlekurs där du aldrig ens ser dina kursare, och en kurs som har föreläsningar med diskussion i AC med kamera och mikrofon.

    Like

    1. Ni har alla kommit med fina inlägg om onlineundervisningens problemområden och möjligheter. I stort så upplever jag väl att onlineundervisning och digitalisering kan leda till att göra utbildning mer jämlik när det kommer till vem som kan delta. Men visst finns det problem med exempelvis tekniskt kunnande, internetuppkoppling osv. Att hitta någon form av gyllene medelväg är väl som vanligt det mest eftersträvansvärda. En kombination av de två kan kanske många gånger vara en fin lösning ifall det man eftersträvar att så många som möjligt kan delta i en kurs?

      Like

  3. Jag har liksom du positiva upplevelser av onlineundervisning. Det är ett bra sätt att kunna utöka sina kunskaper utan att behöva befinna sig i ett specifikt klassrum. Onlineundervisning öppnar enligt mig också upp möjligheterna att själv fördjupa sig i ett specifikt intresseområde som det universitet man studerar på nödvändigtvis inte erbjuder. Såsom i ditt fall med det statistiska programmeringsspråket R.

    En av nackdelarna, vilket du även lyfter fram är studenternas självdisciplin. Nätbaserad undervisning ställer genast högre krav på den studerande att ta sig tiden att göra uppgifterna. Dock anser jag att man här även kan diskutera att föreläsningar på universitetet med en fastslagen tidpunkt och plats inte nödvändigtvis gör att omotiverade kursdeltagare närvarar på föreläsningar, det handlar även där om självdisciplin. Givetvis kommer den sociala aspekten in här och själva orsaken att dyka upp på föreläsningen i grunden kanske är det sociala umgänget som gör att en omotiverad studerande tar sig till föreläsningen, men frågan är vad studenter lär sig?

    Universiteten står inför en förändring som bl.a. beror på att man vill göra dem mer tids- och kostnadseffektiva som du konstaterar och då är ju distansutbildningar ett sätt att skära ner på kostnaderna. Dock anser jag att det är viktigt att komma ihåg att endel kurser och utbildningar lämpar sig bättre för att fungera online än andra.

    Like

Leave a comment